reklama

Máčanka – poznáte ju?

... čo je to máčanka? ... ako ide dokopy kyslá kapusta a mlieko? ... skúste si ju uvariť

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)
kyslá kapusta + mlieko
kyslá kapusta + mlieko 

Po prvom pokuse o recept – dobručká klasika - pridávam niečo pre nekonvenčnejšie žalúdky. Čo by ste povedali na jedlo, kde sú dvomi hlavnými zložkami voda z kyslej kapusty a mlieko? Že sa to nedá spojiť? Ale dá.

Máčanka je jedlo typické pre východné Slovensko. Je to niečo medzi hustou polievkou a omáčkou a dáva sa do nej všeličo – závisí od regiónu, možno aj každá dedinka má svoj vlastný recept. Niekde do nej dávajú mlieko, inde smotanu, pridávajú huby, mäso, kyslú kapustu, rôzne druhy korenia alebo je aj úplne bez mlieka.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

U nás doma poznáme dva druhy: prvá je z mamkinej strany - rusnácka a varí sa z kyslokapustovej vody, múky a húb, prípadne aj mäsa, nepridáva sa žiadne mlieko ani smotana. Tá, ktorú ma naučil ocko, obsahuje iba mlieko, vodu z kyslej kapusty (u nás sa jej hovorí juška) a zápražku z múky. Táto máčanka je šarišského pôvodu, ale ešte som nestretla človeka, ktorý by ju robil tak ako naša najbližšia rodina. Ja mám rada práve túto.

Ak ju chcete vyskúšať, pripravte si toto (asi tak na dve porcie):
- hrnček mlieka
- hrnček vody z kyslej kapusty (nevadí, keď sa vám k tomu naberie zopár kúskov kapusty, bude to ešte lepšie)
- 2-3 lyžice hladkej múky
- 2-3 lyžice oleja
- pol kávovej lyžičky vegety

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tie množstvá sú len orientačné, závisia od individuálnych chutí, ja mám napríklad rada kyslé, takže dám menej mlieka. Malá rada ku kapustovej vode - ak si kapustu kupujete v obchode, treba si dať pozor, aby to bola naozaj dobre skvasená kapusta. Ja to spoznám tak, že si k sáčku pričuchnem (keď uvidíte v obchode niekoho, kto ovoniava všetky druhy kyslej kapusty, som to určite ja). Vyberte si taký balíček s kapustou, kde je aj dosť šťavy. Raz som vyskúšala novinku – samostatne balenú vodu z kyslej kapusty. Zdala sa mi nejaká mdlá, akoby poriadne pokrstená. Radšej si tú vodu vycedím z kapusty alebo si skočím na trhovisko, kde mi výbornú kapustovú vodu predajú vo fľaši od minerálky. Niečo ide do máčanky, niečo do super kapustnice a zvyšok popíjam – je to super céčkovo-vitamínová bomba. Postup je veľmi jednoduchý:
1. Kapustovú vodu aj s kúskami kapusty dáme do malého hrnca (ja používam taký klasický kvietkovaný plechový hrnček s uškom), môžeme pridať vegetu a postavíme na mierny plameň.
2. Do druhého hrnca nalejeme olej a zohrejeme ho.
3. Pridáme múku a za stáleho miešania pripravíme svetlú zápražku (keď je veľmi „suchá“, pridáme trochu oleja, zápražka musí byť tekutá, ale nie riedka).

SkryťVypnúť reklamu
reklama
zápražka
zápražka 


4. Hrniec so zápražkou odstavíme z ohňa, stále miešame a opatrne vlejeme mlieko. Pozor, bude to trochu prskať a syčať.
5. Vrátime na mierny oheň a stále miešame. Zápražka sa začne v mlieku pekne rozpúšťať a celé to začne hustnúť.
6. Keď je z mlieka niečo, čo vyzerá ako veľmi hustý biely puding, po troškách vlejeme kapustovú vodu, ktorá nám na vedľajšom horáku zovrela. Vodu netreba vliať naraz, lebo sa vytvoria hrudky, ktoré sa potom ťažko rozmiešavajú.
7. Celú masu necháme prevrieť a ochutnáme. V tejto fáze môžeme chuť alebo hustotu výtvoru zmeniť tým, že pridáme mlieko alebo kapustovú vodu na rozriedenie alebo zmenu kyslosti, prípadne na zahustenie pridáme lyžičku múky poriadne rozmiešanej v mlieku. Ešte chvíľku povaríme a hotovo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Máčanku vlejeme do hlbokého taniera a pripravíme si k nej dobrý chlebík. Chlieb sa môže nalámať priamo do taniera alebo si krajec do máčanky namáčame a tak jeme. Odtiaľ vlastne pochádza názov jedla.Tak čo, vyskúšate?

hotové jedlo
hotové jedlo 
Martina Kravčíková

Martina Kravčíková

Bloger 
  • Počet článkov:  11
  •  | 
  • Páči sa:  0x

aprílové dieťa, model 77, vychodňarka žijúca a pracujúca v hlavnom meste siedmy rok Zoznam autorových rubrík:  Na cestáchFotkyKnihomoľSúkromnéVarímNezaradenéZo života

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu