reklama

Potešenie knihomoľa

... o tom, že mám rada knižnice, kde sú knihy ... o tom, ako som sa po rokoch do takej opäť zapísala ... o knihách, ktoré vyčarili nekonečno

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Včera som sa bola zapísať do Mestskej knižnice v centre Bratislavy. Neviem, prečo som to neurobila už skôr. Asi ma odrádzali moje skúsenosti s knižnicou počas strednej a vysokej školy. Všetko bolo síce moderne vybavené, dostala som zalaminovaný preukaz s čiarovým kódom, ale knihy som si vyhľadávala v kartotéke iba podľa informácií na lístkoch. Vyplnila som žiadanku, odovzdala tete pri okienku a dozvedela som sa, ktoré knihy sú momentálne voľné a zajtra si pre ne môžem prísť. Zajtra som teda opäť zavítala do knižnice, teta prebehla čiarové kódy na knihách čítačkou a už boli pripísané na mojom konte. Z tlačiarne vyliezol papier, kde som podpísala prevzatie kníh. Pri vrátení kníh nastala opäť operácia s čítačkou čiarových kódov, ale knihy sa z môjho konta odrátali. Hotovo. Žiadne obzeranie knihy predtým, ako som si ju definitívne vybrala, žiadne ohmatávanie, ovoniavanie, nebodaj bližší kontakt – otvorenie, prečítanie pár riadkov. Knihu som mala možnosť spoznať asi tak, ako spoznáva ženbychtivý ortodoxný moslim svoju nastávajúcu – z diaľky troch metrov a schovanú pod hustým závojom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ale táto knižnica zo včerajška je niečo iné. Je to, akoby som sa vrátila na chvíľu späť do detských čias, keď som v knižnici bola minimálne raz za mesiac a neodchádzala som odtiaľ s menej ako tromi knihami. Všetko to tam voňalo novými aj starými knihami, pod nohami mi praskalo staré linoleum, z rádia ticho hrali melódie, ktoré vtedy ponúkal Slovenský rozhlas a za pultom sedela milá staršia pani alebo milý starší pán a miešali si zaliatu kávu v sklenenom pohári Made in USSR. Ešte teraz si viem vybaviť tie vône, zvuky a obrazy...

No a včera v tej bratislavskej knižnici to bolo podobné. Dole pri pulte sedeli tri milé, usmievavé dámy – jedna mala na starosti šatňu, druhá registráciu nových čitateľov a tretia tých, čo si už vybrali knihy. Široko-ďaleko iba jeden počítač, ale aj tak pri ňom nikto nesedel. „Registračná pani“ mi vystavila čitateľský preukaz, taký aký si pamätám z detstva – papierový, viacstránkový. Zároveň mi založila ďalší preukaz, ktorý ostáva v knižnici a majú v ňom zapísané čísla požičaných kníh. Zaplatila som zápisné, vypočula som si inštrukcie, kde čo nájdem, vyfasovala som červený plastový nákupný košík (naozaj :-) a vybrala som sa na lov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Musím priznať, že som z toho všetkého bola taká vytešená, že som sa ten prvýkrát v knižnici dlho nezdržala. Najprv som sa len tak prechádzala, dotýkala sa kníh a nasávala tú úžasnú atmosféru a veľmi zbežne som si preletela jednotlivé oddelenia, aby som vedela, kde čo nájdem. No a potom som schmatla tri knihy, ktoré som si už dávno chcela prečítať a štastná ako blcha som si ich dala zapísať do oboch preukazov – do toho môjho aj do toho, čo ostáva v knižnici. Do toho druhého teta normálne ručne napísala čísla kníh, dala mi to podpísať a založila si tam také tie kartičky s informáciami o knihe, ktoré vybrala z kníh. Poďakovala som sa, tetušky mi popriali pekný deň a ja som upaľovala domov. Samozrejme čítať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Teraz, keď už budem chodiť do knižnice, ma dúfam prejde moja zvláštna choroba, ktorá sa prejavuje tým, že vždy, keď vychádzam z nejakého kníhkupectva, moja peňaženka je o pekných pár korún ľahšia. Konečne možno aj niečo ušetrím. A za ušetrené peniaze si kúpim.... no, ešte neviem. Asi nejakú dobrú knihu... haha

A nakoniec... tento pekný „knižnicový den“ som zapichla návštevou galérie v Pálffyho paláci, kde je inštalácia Mateja Kréna s názvom Pasáž. Nedá sa to dobre popísať slovami – veľmi jednoducho povedané, ide o kombináciu kníh a zrkadiel a keď sa postavíte na „chodník“, ktorý je súčasťou inštalácie, cítite sa akoby zavesení vo vzduchu v úzkom kaňone, ktorého steny tvoria množstvá kníh poskladaných jedna na druhú. Treba vidieť, odporúčam.

Martina Kravčíková

Martina Kravčíková

Bloger 
  • Počet článkov:  11
  •  | 
  • Páči sa:  0x

aprílové dieťa, model 77, vychodňarka žijúca a pracujúca v hlavnom meste siedmy rok Zoznam autorových rubrík:  Na cestáchFotkyKnihomoľSúkromnéVarímNezaradenéZo života

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu